Česká technologická platforma pro potraviny


INFORMACE

Vladimír Dlouhý: Podmínky pro podnikání se zhoršily kvůli odborářům, kterým vláda vyhoví ve všem, o co si řeknou. Doplácí na to zaměstnavatelé i jejich zaměstnanci
23.05.2019

Povinnosti podnikatelů vůči státu ode dneška spravuje Právní elektronický systém
23.05.2019

Projekt SVS pro předškoláky bude pokračovat i v roce 2019
23.05.2019

Dietární zdroje vitaminu D v české populaci (4-90 let)
23.05.2019

Ctpp >


Jak se bránit proti nevyhovujícím výrobkům v obchodní síti?
Datum: 05.09.2015
SZPI

Pokud spotřebitel zjistí v obchodní síti nedostatek např. výrobek zdravotně závadný (třeba plesnivý), výrobek s prošlou dobou použitelnosti, klamavě označený, neoznačený českou přelepkou, popř. neoznačený vůbec atd., jak se má zachovat? A jak se má bránit?

 

Nejprve by měl na nedostatek upozornit prodejce. V případě, že spotřebitel nechce nebo nemůže sjednat nápravu přímo u prodejce, může se obrátit se stížností k příslušnému inspektorátu SZPI, podle krajské příslušnosti, a to buď osobně, písemně nebo telefonicky. Pokud spotřebitel uvede svou adresu, bude do 30 dnů seznámen s výsledkem kontroly.

 

Nedostatek zjištěný v obchodě spotřebitelem

Stížnost => Podnět ke kontrole => Kontrola => V případě zjištění nedostatku sankce

 

Vzorek předložený stěžovatelem plní pouze funkci orientační z hlediska zaměření kontroly. Nelze jej použít jako podklad pro zákonná opatření SZPI, protože nebyl úředně odebrán.

 

Pokud má podatel zájem o posouzení jakosti a zdravotní nezávadnosti předloženého vzorku, lze takové posouzení provést pouze jako rozbor na vyžádání za finanční úhradu.

 

Spotřebitel může využít jakoukoliv akreditovanou laboratoří pro vyšetřování potravin. SZPI rozbory na vyžádání neprovádí z důvodu omezených kapacit, laboratoře složí zejména pro kontrolní a certifikační činnost. Seznam akreditovaných laboratoří naleznete na internetových stránkách Českého institutu pro akreditaci - ČIA: http://www.cia.cz.

 

Podle nového občanského zákoníku (NOZ), tedy zákona č. 89/2012 Sb., prodávající odpovídá kupujícímu, že věc při převzetí nemá vady. Podle § 2161 odst. 1 NOZ prodávající odpovídá kupujícímu, že v době, kdy kupující věc převzal:

  • má vlastnosti, které si strany ujednaly, a chybí-li ujednání, takové vlastnosti, které prodávající nebo výrobce popsal nebo které kupující očekával s ohledem na povahu zboží a na základě reklamy jimi prováděné,

  • se věc hodí k účelu, který pro její použití prodávající uvádí nebo ke kterému se věc tohoto druhu obvykle používá,

  • věc odpovídá jakostí nebo provedením smluvenému vzorku nebo předloze, byla-li jakost nebo provedení určeno podle smluveného vzorku nebo předlohy,

  • je věc v odpovídajícím množství, míře nebo hmotnosti a

  • věc vyhovuje požadavkům právních předpisů.


    Práva z vadného plnění jsou podrobně upravena v § 2165 až § 2174 NOZ. 

     

    SZPI není oprávněna zasáhnout do občanskoprávního vztahu mezi prodávajícím a kupujícím, rozhodnout v reklamačním sporu může jedině soud. To znamená, že inspekce nemůže pomoci spotřebiteli při navrácení peněz. Spotřebitel se musí obrátit přímo na prodejce, a pokud se s ním nedohodne, může se obrátit na soud.