Česká technologická platforma pro potraviny


INFORMACE

Minipivovary táhnou: Každý týden vznikne jeden nový
14.03.2019

Čas na očistu! 6 druhů zeleniny, díky kterým se budete cítit fit
14.03.2019

Pozvánka na odborný seminář "POHLED PŘES HRANICE" - 10. 11. 4. 2019
14.03.2019

Pozvánka na odborný seminář "POHLED PŘES HRANICE" - 10. 11. 4. 2019
14.03.2019

Ctpp >


Svačiny plné vlákniny školáčkům nesvědčí
Datum: 14.10.2015
Svět potravin

Není sporu o tom, že dopolední přesnídávky či odpolední svačiny představují důležitou součást stravovacího režimu u dětí, ale pochopitelně i u dospělých. Pro každého zdravého jedince je ideální, aby denně konzumoval pět až šest menších porcí jídla. Příjem energie se tak rovnoměrně rozloží a tělo není nuceno schovávat si zásoby na horší časy v podobě nevzhledných tukových polštářků. Zároveň tak zamezíme i známému večernímu vlčímu hladu, který bez ohledu na věk nejraději řešíme mlsáním bonbónů, čokolád, slaných chipsů, tyčinek či pražených oříšků.

Svačina, zvláště ta dopolední, spolu se snídaní prospívá i mozku. Správně „nasycený“ dokáže zvýšit dospělcův pracovní výkon a školákovo soustředění na učení, zároveň je schopný vzepřít se únavě či nervozitě.

Vítězná trojkombinace

Tabulka čokolády ke svačině, případně sušenky, sladké cereálie, ale i limonády nebo neředěné džusy či jiné sladkosti však, jak mnozí správně tuší, organizmu dobrou službu neprokážou. A což teprve, když se jimi potomek před vyučováním či o velké přestávce naláduje, aniž by snídal. V ten okamžik se vlivem tzv. rychlých sacharidů hladina cukru ve školákově krvi prudce zvedá, stejně jako prst učitele, jenž žáka vzápětí kárá kvůli náhlé hyperaktivitě a leckdy i agresivitě. Přitom stačí místo sladkostí vsadit na osvědčenou trojkombinaci živin, tedy bílkovin, tělu prospěšných tuků a komplexních sacharidů, jež zaručují pozvolné uvolňování energie, a hrozba dvojky z chování splaskne jak balónek z pouti.

Bílkoviny tělu dodají např. jogurty, tvaroh a pomazánky z něj spolu s rybími či luštěninovými, ale také sýr nebo šunka s vysokým podílem masa. Při přípravě svačiny bychom neměli opomíjet ani máslo, kvalitní margaríny, tučné sýry a ořechy, jež jsou zdrojem tuků. Ovoce, zelenina, müsli, cereálie, bílé pečivo jsou zase zásobárnou sacharidů. Nejlépe je však organizmu dodáme prostřednictvím celozrnného pečiva. Návod na zdraví prospěšnou svačinu se tedy zdá být vcelku jednoduchý. Ale není.

Celý článek naleznete v listopadovém čísle časopisu Svět potravin, které vychází 26. října!