Produkce vitamínu D v žampionech stimulovaná UV světlem
Tým australských vědců informoval, že výsledkem použití UV světla při pěstování žampionů jsou houby bohaté na množství vitamínu D.
U lidí je hlavním zdrojem vitamínu D expozice pokožky slunečnímu záření, hojně tohoto vitamínu je též obsaženo v řadě potravin, zejména ve výrobcích z tučných ryb. Deficience vitamínu D může být problémem v zemích s dostatkem slunečních dní. K lidem nejčastěji postiženým tímto nedostatkem patří zejména senioři a ženy s tmavou pokožkou chodící zahalené a jejich děti. Důsledkem deficience vitamínu D je zhoršená mineralizace kostí vedoucí k „měknutí kostí“ a k rozvoji křivice u dětí a osteomalacie u dospělých.
Houby běžně obsahují vysoká množství prekurzoru vitamínu D ergosterolu. Vzhledem k tomu, že žampiony se pěstují v uzavřených prostorách bez přítomnosti slunečního světla, ergosterol v nich není konvertován na vitamín D. Australští výzkumníci proto žampiony Agaricus bisporus ozařovali po dobu od 2 sekund do 30 minut světlem UV-C z xenononové lampy. Tato, pokud byla vůči žampionům nastavená do určité pozice, neměla na jejich zbarvení žádný vliv. Popsaná technologie se v USA používá již od roku 2008.
Australský tým informoval, že vitamín D produkovaný v žampionech v důsledku ozařování byl stabilní jak za pokojové, tak chladničkové teploty po dobu 8 dnů, což je klíčový požadavek australské potravinářské legislativy.
Mluvčí Mezinárodní společnosti mykologických věd a taktéž Asociace australských pěstitelů hub potvrdili, že 100gramová porce ozařovaných hub poskytne přibližně doporučovanou denní dávku vitamínu D pro dospělou osobu a že se v Austrálii plánuje prodej takto pěstovaných žampionů.
Zpráva o tomto počinu byla přijata se smíšenými pocity, a to zejména odborníky na výživu. Ti sice houby jako další potravní zdroj vitamínu D vítají, ale zároveň varují, že výše popsaný způsob pěstování může mít zhoubné důsledky pro vitamíny skupiny B, které jsou na UV záření citlivé.
Výzkumníci z University of Western Sydney, jejichž výzkum byl podpořen Asociací australských pěstitelů hub a společností Horticulture Australia Ltd., publikovali svá zjištění v časopise Journal of Agricultural and Food Chemistry, 57, 2009, č. 8, s. 3351–3355, DOI: 10.1021/jf803908q.
