Česká technologická platforma pro potraviny


INFORMACE

Vladimír Dlouhý: Podmínky pro podnikání se zhoršily kvůli odborářům, kterým vláda vyhoví ve všem, o co si řeknou. Doplácí na to zaměstnavatelé i jejich zaměstnanci
23.05.2019

Povinnosti podnikatelů vůči státu ode dneška spravuje Právní elektronický systém
23.05.2019

Projekt SVS pro předškoláky bude pokračovat i v roce 2019
23.05.2019

Dietární zdroje vitaminu D v české populaci (4-90 let)
23.05.2019

Ctpp >


Pomazánkové máslo mezi spotřebiteli žije i pět let po zrušení
Datum: 29.04.2019
CZ Test - Svět potravin

Nařízení Soudního dvora EU v dubnu 2014 nařídilo přejmenovat pomazánková másla na tradiční pomazánková.Čeští spotřebitelé si však na změnu názvu ještě nezvykli, někteří ji dokonce ani nezaregistrovali.

 

Přejmenování výrobku nařídil Soudní dvůr EU, protože výrobek Tradiční pomazánkové neobsahuje dostatečné množství tuku, aby mohl název máslo používat. "Stálo nás to spoustu peněz a vysvětlování. Naši zákazníci nám zůstali věrní. A stále si objednávají pomazánkové máslo, ne tradiční pomazánkové," říká  například ředitel Choceňské mlékárny Pavel Marek.

Společnost zaplatila za propagaci a nové obaly firma před pěti lety částku 3,5 milionu korun, což je asi nejvíc, co kdyvydala za změnu designu a následnou osvětu, která měla spotřebitelům ukázat, že jde o stejný výrobek, jen s jiným ozančením.  Pavel Marek ČTK sdělil, že změnu považuje za mírně nespravedlivou: "Beru ji jako omezení výrobního trhu v Česku. Pod označením máslo se v Evropě dál vyrábějí jiné výrobky. Jsou výjimky. Nařízení mělo platit pro všechny."

Česká republika podala žádost o výjimku v roce 2004, protože jde o tradiční výrobek, na který jsou zákazníci zvyklí. V roce 2012 Soudní dvůr EU rozhodl v její neprospěch. EU poukazuje na to, že máslo má jiné složení. Obsahuje minimálně 45 procent mléčného tuku. Pomazánka je z kysané smetany a sušeného mléka, obsahuje 31 procent tuku a 41 procent sušiny. Rostlinný tuk neobsahuje.

Z nedostatku másla k pomazánkovému

Pomazánkové máslo vzniklo kvůli nedostatku mléčného tuku na výrobu klasického másla. Dnes již neexistující liberecká mlékárna uvedla podle státního zadání v roce 1977 na trh roztíratelnou pomazánku, která máslo nahradila.

Za dva roky pomazánkové máslo začala vyrábět i Choceňská mlékárna. Většinu akcií společnosti drží český Accom Holding. Loni mlékárna oslavila 90 let existence. Tradiční pomazánkové dnes vyrábí pět firem, v nabídce ho má také Madeta, Mlékárna Bystřice pod Hostýnem, Jaroměřická mlékárna a nověji také Olma. Mlékárna Kunín ho již nedělá. Na českém trhu má Choceňská mlékárna zhruba poloviční podíl, řekl Marek.

Nejraději máme tradiční pomazánkové bez příchuti

Nejvíc si zákazníci oblíbili pomazánku bez příchuti, podobný trend začíná být znát také u jogurtů. "Mění se stravovací zvyklosti. Lidé si dávají do tradičního pomazánkového i jogurtů domácí suroviny," řekl Marek. Podle něj ale obvyklé přísady jako česnek, křen, šunka, pažitka a u jogurtů jahoda a čokoláda z pultů obchodů nezmizí. Zákazníci je budou kupovat dál, míní.

Zhruba 30 procent produkce mlékárna vyrábí pro privátní značky obchodních partnerů. Tradiční pomazánkové tak prodávají řetězce v jiných obalech, z kterých není přímo patrný výrobce. Podíl privátních značek mlékárna zvyšovat nechce. "Chceme podporovat a budovat naši značku," řekl Marek.