Česká technologická platforma pro potraviny


INFORMACE

Doporučení pražských hygieniků k provozu předškolních zařízení vzhledem k nastaveným preventivním opatřením infekce covid-19
29.05.2020

EU plánuje revizi legislativy pro dopravu zvířat
29.05.2020

Dopad pandemie COVID-19 na potravinový systém
29.05.2020

COVID-19 epidemic - Cancellation of BTSF Activities
29.05.2020

Ctpp >


Internetová nabídka pod drobnohledem: Zavádějící informace o potravinách a porušování zákona
Datum: 28.01.2020

27.01.2020 | Mnozí výrobci potravinových doplňků porušují zákon při vytváření a šíření reklamy. Nejčastěji jde o uvádění nepovolených výživových, zdravotních nebo dokonce i léčebných tvrzení a zavádějících informací o potravinách.

 

Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) loni kontrolovala v 90 případech různé reklamní kanály 63 provozovatelů a zjistila 71 pochybení.  V tiskové zprávě to uvedl mluvčí SZPI Pavel Kopřiva. Podobné problémy zaznamenává SZPI již několik let.

Terčem inspektorů byli zadavatelé, zpracovatelé i šiřitelé reklamy na potraviny. V reklamě lze použít schválená zdravotní tvrzení a dočasně také zdravotní tvrzení, jejichž posouzení nebylo dosud dokončeno a která jsou uvedena na tzv. "On hold" seznamu. Používání léčebných tvrzení je právními předpisy u potravin včetně doplňků stravy zcela zakázáno, protože žádné potravině nelze připisovat vlastnosti léčby. Taková tvrzení jsou vyhrazena pouze lékům.

"Nejvíce případů nevyhovující reklamy jsme zjistili v prostředí internetového prodeje, tedy v e-shopech nebo na reklamních webových stránkách. Nařídili jsme kontrolovaným osobám, aby nevyhovující reklamní sdělení neprodleně odstranily, a zahájíme s nimi správní řízení o uložení pokuty," uvedl Kopřiva.

Často jde o weby, o nichž SZPI informuje na portálu Potraviny na pranýři v sekci "rizikové weby", často se podobné reklamy vyskytují v různých televizních magazínech, kde slibují rychlé uzdravení dlouhodobějších zdravotních komplikací.

Kompetencemi ke kontrole reklamy disponuje SZPI od roku 2015, nevztahují se však na televizní a rozhlasové vysílání. Při kontrolách reklamních kampaní, které zasahují do audiovizuálních a ostatních médií, inspekce spolupracuje s Radou pro rozhlasové a televizní vysílání.