Česká technologická platforma pro potraviny


INFORMACE

Vitamin D - okolnosti a vysvětlení pro doporučený přívod dietou v ČR
18.10.2018

Dětská výživa a obezita v teorii a praxi 2018
18.10.2018

Konference Dialogem ke zdraví V
18.10.2018

Hlášení v systému RASFF: 40. týden 2018
18.10.2018

Ctpp >


Ministerstvo práce a sociálních věcí při obhajobě zákazu prodeje o svátcích účelově manipuluje s fakty
Datum: 12.10.2018

Hospodářská komora České republiky se vyhrazuje vůči manipulativnímu stanovisku ministerstva práce a sociálních věcí k novému poslaneckému návrhu zrušit omezení otevírací doby o svátcích, který zítra ráno projedná vláda.

Podle ministerstva je jedním z důvodů, proč podnikatelům zakazovat podnikat a lidem zakazovat nakupovat o vybraných státních svátcích, aby zaměstnanci obchodů jen s výměrou nad 200 m2 mohli slaďovat rodinný s pracovním životem.

Hospodářská komora ministerstvu připomíná, že jeho úlohou je pracovat ve prospěch celé společnosti, ne jen skupin, jako jsou odbory. Ministerstvo musí mj. vytvářet podmínky pro vyvážený pracovní trh, a přitom dbát nejen na ochranu zaměstnanců, ale i požadavky zaměstnavatelů.

Hospodářská komora přitom dlouhodobě upozorňuje, že zákon nejenže znevýhodňuje některé podnikatele, ale v důsledku nechrání ani zaměstnance, když je připravuje o možnost příplatků za práci o svátcích. Ostatně mj. také proto iniciovala spolu se Svazem obchodu a cestovního ruchu ústavní stížnost skupiny 19 senátorů.

Rovněž připomíná zásadní fakt, který obhájci regulace včetně odborářů rádi zapomínají zmiňovat, že pokud jde někdo pracovat do obchodního sektoru a podepisuje pracovní smlouvu obsahující i možnost vymezení pracovní doby o víkendech nebo svátcích, činí tak dobrovolně a s vědomím, že mu přísluší kompenzace plynoucí za práci o svátcích vyplývající ze zákoníku práce. Nelze si pak přece vynucovat volno plošným zákazem prodeje. Touto logikou by totiž doma měli být všichni policisté, hasiči, řidiči MHD, pracovníci elektráren, zaměstnanci hotelů a restaurací a další.

Ministerstvo své zamítavé stanovisko k návrhu omezení otevírací doby zrušit opírá také o zdůvodnění, že předkladatelé návrhu nepředložili vyhodnocení sociálních a jiných aspektů platného zákona, analýzu jeho negativních dopadů a že na zkušenosti z praxe odkazují údajně vágním způsobem. Hospodářskou komoru takové zdůvodnění překvapuje, když zákon vznikl bez jakýchkoli analýz, dokládajících, že občané nebo zaměstnanci zavřené obchody žádají, a na vágních, účelových a také lživých tvrzeních. Mj. na tom, že lidé, kteří tráví volný čas v obchodních centrech, se mají vychovávat zákonem, nebo že omezování otevírací doby je trend v Evropě, když evropským trendem je naopak deregulace otevírací doby.

Paradoxů zákazu je přitom více. Navzdory tomu, že jedním z argumentů odborářů a předkladatelů zákona o omezení otevírací doby bylo sladění pracovního a soukromého života, třeba na Svátek práce jdou zaměstnanci obchodů překvapivě do práce. Zákonodárci přitom veřejnosti obstojně ani nevysvětlili nejen důvod, proč byla pro zákaz prodeje zvolena výměra 200 metrů čtverečních, ale také, proč se omezení otevírací doby týká jen některých svátků a proč zrovna těch, které vybrali.

Hospodářská komora je přesvědčena, že regulace trhu má probíhat v omezené míře pouze tam, kde samoregulační mechanismy nefungují. Obchodníci přistoupili na určitou samoregulaci, ačkoli jim to nikdo před účinností zákona nenařizoval, prodejny měly mnohdy standardně zavřeno na první svátek vánoční a nový rok. To naprosto jednoznačně prokazuje, že regulace nebyla a není nutná.

Co se týká dopadů na obchodníky, nejsou tolik dramatické na obchody s potravinami. Daleko větší dopady má ale zákon na nepotravináře, protože celá řada i zboží dlouhodobější spotřeby, móda, obuv, elektro, se nakupují při příležitostných nákupech v obchodních centrech. Přitom nákupní centra si dnes velmi dobře uvědomují, že nejde jen o nakupování, pomineme-li kina, pořádají různé výstavy, funguje v nich řada restaurací. A omezení prodejní doby v tomto případě významně dopadla i na restaurace a provozovny služeb v nákupních centrech.

Zákon tak tvrdě dopadl i na řadu menších obchodů, kterých se regulace týkat neměla. Některá obchodní centra totiž rozhodla, že se jim nevyplatí otevírat jen pro některé, a proto zavírají úplně.

Hospodářská komora České republiky proto věří, že s ohledem na to, že někteří členové vlády mají také podnikatelské zkušenosti, nebude vláda návrhu poslanců Miroslava Kalouska, Dominika Feriho, Heleny Langšádlové, Karla Schwarzenberga, Františka Váchy a Vlastimila Válka na vydání zákona, kterým se zrušuje zákon č. 223/2016 Sb., o prodejní době v maloobchodě a velkoobchodě (sněmovní tisk č. 275), bránit tak, aby jej mohl parlament bez problémů přijmout.