https://bezpecnostpotravin.cz/socr-vita-celoevropske-setreni-cinskeho-webu-shein-je-nejvyssi-cas-chranit-zdravi-spotrebitelu-a-zastavit-neferovou-konkurenci/

Vydáno: 3. 6. 2025
Autor: SOCR ČR
https://bezpecnostpotravin.cz/files/2025/06/nadobi_kuchynske-nacini_Pixabay_orez-300x162.jpg 300w" alt="" width="751" height="406" class="wp-image-84105" style="box-sizing: border-box; height: auto; max-width: 100%; border: 0px; display: inline-block; vertical-align: bottom; contain-intrinsic-size: 3000px 1500px; width: 820px;" loading="lazy" decoding="async" />
Foto: Pixabay

Tisková zpráva, Praha, 27. května 2025 – Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR ČR) vítá rozhodný krok Evropské komise, která zahájila formální šetření proti čínskému internetovému prodejci Shein kvůli podezření z rozsáhlého porušování spotřebitelských práv, nekalých obchodních praktik a prodeje nebezpečných výrobků. Čínské e-shopy už příliš dlouho těžily z toho, že kontrolní orgány po nich nevymáhají dodržování zákonů. Opakované testy přitom ukazují, že velká část zboží na čínských e-shopech je zdravotně závadná nebo nebezpečná.

Šetření bylo zahájeno na základě opakovaných zjištění, že Shein systematicky poškozuje evropské spotřebitele v řadě oblastí:

  1. Falešné slevy – Shein vytváří dojem výhodných nabídek tím, že uvádí slevy z cen, které nikdy nebyly reálně účtovány.
  2. Nátlakový prodej – platforma používá agresivní a zavádějící marketingové taktiky jako falešné časové lhůty nebo upozornění na „omezené zásoby“, aby spotřebitele nutila k urychlenému nákupu.
  3. Zavádějící informace – zákazníci nejsou správně informováni o svých zákonných právech na vrácení zboží a vrácení peněz, přičemž Shein často na reklamace nereaguje nebo zpracovává tyto žádosti v rozporu s evropskou legislativou.
  4. Klamavé označování produktů – produkty jsou vybaveny štítky, které naznačují „speciální vlastnosti“, i když jde pouze o zákonné minimum požadavků (například bezpečnostní normy).
  5. Klamavé informace o udržitelnosti – Shein neoprávněně prezentuje nabízené produkty jako „udržitelné“, přestože u daných produktů nejsou splněny žádné ověřitelné environmentální standardy.
  6. Skryté kontaktní údaje – zákazníci se jen obtížně dostanou k jakémukoli kontaktu pro reklamace či dotazy, což znemožňuje uplatnění jejich práv.

Navíc dle mnoha nezávislých testů řada výrobků, nabízených na čínských e-shopech, obsahuje škodlivé chemikálie, jako jsou ftaláty nebo formaldehyd, v množství překračujícím limity stanovené evropskými předpisy, takže jsou nebezpečné pro lidské zdraví. Například nedávný test, provedený Toy Industries Europe, zjistil, že 80 % hraček z čínských eshopů neplnilo evropská pravidla pro bezpečnost hraček. Čerstvý test ve Švédsku ukázal, že 62 % testovaných výrobků z čínských eshopů obsahovalo nadlimitní množství nebezpečných chemikálií.

„Tyto případy jsou učebnicovým příkladem neférové konkurence, která ohrožuje nejen zdraví spotřebitelů, ale i existenci poctivých evropských obchodníků,“ říká prezident SOCR ČR Tomáš Prouza„Naši podnikatelé dodržují přísné normy a pravidla, zatímco některé zahraniční platformy je za tichého přihlížení kontrolních orgánů zcela obcházejí – a tím si zajišťují neférovou výhodu.“ 

Ignorování evropských pravidel znamená, že čínské eshopy mohu snížit své ceny o 30 až 40 procent, protože na rozdíl od českých eshopů nejsou pod přísnou a velmi častou kontrolou různých dozorových orgánů a mohou tak v konkurenci využívat nefér cenovou výhodu.

Do Evropy minulý rok přišlo 4,6 miliardy individuálních balíčků s oficiálně vykázanou cenou pod 150 euro, což je limit, do kterého balíčky neprochází celním řízením a tak se v podstatě vyhnou kontrole. 

„Každou vteřinu loni do Evropy přišlo 146 balíčků z Číny a je jasné, že kvůli omezeným rozpočtům není šance takto velké množství individuálních zásilek kontrolovat. Proto se nyní diskutuje zrušení celní výjimky pro levné balíčky, jako to udělaly Spojené státy. Tyto debaty v Evropě ovšem trvají dlouho a domácí eshopy nemají další tři roky času, aby odolávaly neférové konkurenci. Již dnes musí české eshopy propouštět část svých zaměstnanců a výrazně jim rostou náklady, protože Čína přesunula svou pozornost z amerického trhu na evropský a dělá všechno pro to, aby nekalými a agresivními obchodními praktikami zničila českou konkurenci,“ shrnuje situaci prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza.

Evropské šetření platformy Shein provádí evropská síť orgánů ochrany spotřebitele a koordinuje ji Evropská komise. 

„Vyšetřování vedou obchodní inspekce Belgie, Francie, Irska a Nizozemí. Je nám líto, že se k nim nepřipojila Česká obchodní inspekce, i když na téma poškozování spotřebitelů ze strany čínských e-shopů ČOI i české politiky dlouhodobě upozorňujeme jak my, tak spotřebitelská organizace dTest,“ uzavírá Tomáš Prouza.

Ke stažení

Zdroj: SOCR ČR