https://bezpecnostpotravin.cz/tz-socr-cr-cesi-nakupuji-kvalitnejsi-potraviny-a-poptavka-po-biopotravinach-rychle-roste-dve-tretiny-biopotravin-se-prodaji-pod-privatnimi-znackami-retezcu-pro-zvyseni-nabidky-ceskych-biopotravin-j/

Vydáno: 5. 9. 2025
Autor: SOCR ČR
https://bezpecnostpotravin.cz/files/2025/09/BIO_vejce_chleb_mleko_orez-300x154.jpg 300w, https://bezpecnostpotravin.cz/files/2025/09/BIO_vejce_chleb_mleko_orez-768x394.jpg 768w" alt="" width="872" height="447" class="wp-image-86531" style="box-sizing: border-box; height: auto; max-width: 100%; border: 0px; display: inline-block; vertical-align: bottom; contain-intrinsic-size: 3000px 1500px;" loading="lazy" decoding="async" />
Foto: Shutterstock

Praha, 4. září 2025 – Zájem o biopotraviny v Česku dlouhodobě roste a v letošním roce růst objemu prodejů dále zrychlil. „Češi vidí, že se jim díky růstu reálných mezd daří výrazně lépe, a mnohem více přemýšlejí o kvalitě potravin, které nakupují. Prodej biopotravin proto roste trojnásobným tempem oproti konvenčním potravinám a častým argumentem pro jejich volbu je snaha stravovat se zdravěji než v minulosti,“ vysvětluje prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáš Prouza.

V loňském roce zákazníci za biopotraviny utratili 7 miliard korun. „Potenciál k dalšímu růstu je značný, zejména pokud se podaří zvýšit domácí produkci biopotravin a dotáhnout reformu propagace českých potravin s důrazem na jejich regionální původ a kvalitu,“ dodává Tomáš Prouza. Pomoci by měly i aktivity ministerstva zemědělství na podporu biopotravin, zejména pokud na jejich plnění bude ministerstvo spolupracovat s výrobci, zpracovateli i obchodníky.

Září je pravidelně měsícem biopotravin a proto chceme shrnout, co v oblasti biopotravin funguje dobře a kde by bylo možné posílit nabídku domácích biopotravin a více je přiblížit zákazníkům.

Co pomáhá větší poptávce po biopotravinách

  • Široký sortiment, který zahrnuje základní i specializované produkty s důrazem na čerstvé potraviny.
  • Propojení kvality biopotravin se značkou obchodních řetězců – dvě třetiny biopotravin v Česku se prodají pod privátními značkami jednotlivých řetězců a mají silnou podporu v rámci snahy o podporu zdravého stravování. Navíc to jsou právě obchodní řetězce, kdo může díky každodenní komunikaci se spotřebiteli přiblížit bio potraviny i těm, kteří je zatím neznají nebo nekupují.
  • Pravidelné prodejní akce s cílem odstranění obav z vysoké ceny biopotravin, speciální nabídky slev na biopotraviny pro zákazníky, kteří je nakupují častěji.
  • Jasné a atraktivní značení na prodejnách, které usnadňuje orientaci zákazníků v nabídce, dobrá dostupnost biopotravin na prodejně.
  • Edukační obsah pro zákazníky, který vysvětluje rozdíl mezi bio a konvenčními potravinami a jejich dopady na zdraví i životní prostředí na webech, sociálních sítích a v mobilních aplikacích.
  • Rozvoj e-commerce a specializovaných služeb – bio sortiment je dobře dostupný a aktivně komunikovaný v e-shopech řetězců a online prodejců.

Výzvy: dostupnost českých biopotravin a kvalita obalů

Stejně jako u běžných potravin obchod dlouhodobě preferuje české biopotraviny před těmi z dovozu. Dostupnost českých biopotravin je ale stále omezená, zejména u ovoce a zeleniny, kde dlouhodobě chybí skladovací kapacity. „Moderní skladovací prostory jsou přitom u biopotravin klíčové, protože tyto produkty jsou citlivější na správné skladovací podmínky a bez odpovídající infrastruktury se rychle kazí. Výrazně se tak zkracuje doba, po kterou je obchodník schopen zákazníkovi nabídnout potřebnou kvalitu a budovat dlouhodobou zákaznickou zkušenost s českými biopotravinami,“ vysvětluje Tomáš Prouza.

Vedle dostupnosti hraje při snaze udržet dlouhodobou pozornost zákazníků významnou roli i atraktivita a praktičnost obalů. Letošní soutěž Biopotravina roku ukázala, že kvalita výrobků je vysoká, ale u obalů často chybí moderní a funkční řešení. „Velikost balení ne vždy odpovídá potřebám zákazníků, problematická bývá také manipulace v logistice prodejen či bezpečnost balení,“ vysvětluje Romana Nýdrle, ředitelka SOCR pro obchod, která byla letos mezi porotci soutěže Biopotravina roku.

Tím, jak jsou čeští zákazníci vzdělanější a náročnější, rostou také požadavky na informace o potravinách, které kupují.  „Biopotraviny musí v obchodě obstát v silné konkurenci a dobrá informovanost o dané potravině včetně uvádění výživových hodnot je jedním z klíčových faktorů úspěchu. Malí producenti sice povinnost uvádět výživové hodnoty nemají, ale jejich výrobky jsou tím zbytečně znevýhodněny. Doporučujeme proto i malým výrobcům, aby na obalech výživové hodnoty uváděli, protože spotřebitel, který je ochoten investovat do kvality potravin a svého zdraví, se velmi často řídí právě nutričními informacemi,“ dodává Nýdrle.

Další doporučení SOCR ČR pro zvýšení poptávky po biopotravinách

  • Stabilní podpora státu rozvoji českého ekologického zemědělství i následného zpracování do výrobků s přidanou hodnotou.
  • Odstranění zbytečné byrokracie a formálních kontrol pro producenty biopotravin, která zvyšují jejich náklady.
  • Podpora státu pro budování skladovacích a logistických kapacit, zejména pro bio ovoce a zeleninu.
  • Zlepšení kvality a udržitelnosti obalů a uvádění výživových hodnot, aby se české biopotraviny staly atraktivnější a konkurenceschopnější.
  • Vytvoření a dlouhodobé budování důvěryhodné národní značky, např. „Bio z Česka“, která spotřebitelům jednoduše a srozumitelně ukáže: tohle je české bio, kterému můžete věřit.

„Biopotraviny mají v Česku budoucnost – zákazníci je chtějí a obchod je umí nabídnout. Potřebujeme ale, aby česká bio produkce byla výrazně větší a dostupnější a byla prezentována způsobem, který co nejvíce odpovídá potřebám dnešního náročného zákazníka, který je ochoten investovat do zdravých a kvalitních potravin,“ shrnuje Tomáš Prouza.

Pro biopotraviny přitom máme v Česku velmi dobré podmínky: podle údajů ministerstva zemědělství se za posledních dvacet let rozloha půdního fondu v ekologickém zemědělství více než zdvojnásobila a jen za poslední tři roky přibylo v Česku 43 605 hektarů ekologicky obhospodařované půdy. V současnosti čeští ekofarmáři obdělávají 17,5 procenta veškeré zemědělské půdy, což nás v Evropě řadí na devátou příčku a světově mezi jedenáct zemí s nejvyšším podílem ekologického zemědělství.

Jedním z dobrých nástrojů, které pomáhají ukazovat šíři a kvalitu české bioprodukce, je každoroční soutěž Biopotravina roku, organizovaná PRO-BIO svazem. „Takové počiny ekologické zemědělství popularizují a přináší blíže zákazníkům. Navíc jako členka hodnotící poroty mohu doplnit pohled obchodu a oceňuji rostoucí kvalitu přihlášených výrobků, zejména v kategoriích mléčných a masných produktů,“ uzavírá Romana Nýdrle.

Ke stažení

Zdroj: SOCR ČR