
Praha, 4. září 2025 – Zájem o biopotraviny v Česku dlouhodobě roste a v letošním roce růst objemu prodejů dále zrychlil. „Češi vidí, že se jim díky růstu reálných mezd daří výrazně lépe, a mnohem více přemýšlejí o kvalitě potravin, které nakupují. Prodej biopotravin proto roste trojnásobným tempem oproti konvenčním potravinám a častým argumentem pro jejich volbu je snaha stravovat se zdravěji než v minulosti,“ vysvětluje prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáš Prouza.
V loňském roce zákazníci za biopotraviny utratili 7 miliard korun. „Potenciál k dalšímu růstu je značný, zejména pokud se podaří zvýšit domácí produkci biopotravin a dotáhnout reformu propagace českých potravin s důrazem na jejich regionální původ a kvalitu,“ dodává Tomáš Prouza. Pomoci by měly i aktivity ministerstva zemědělství na podporu biopotravin, zejména pokud na jejich plnění bude ministerstvo spolupracovat s výrobci, zpracovateli i obchodníky.
Září je pravidelně měsícem biopotravin a proto chceme shrnout, co v oblasti biopotravin funguje dobře a kde by bylo možné posílit nabídku domácích biopotravin a více je přiblížit zákazníkům.
Co pomáhá větší poptávce po biopotravinách
- Široký sortiment, který zahrnuje základní i specializované produkty s důrazem na čerstvé potraviny.
- Propojení kvality biopotravin se značkou obchodních řetězců – dvě třetiny biopotravin v Česku se prodají pod privátními značkami jednotlivých řetězců a mají silnou podporu v rámci snahy o podporu zdravého stravování. Navíc to jsou právě obchodní řetězce, kdo může díky každodenní komunikaci se spotřebiteli přiblížit bio potraviny i těm, kteří je zatím neznají nebo nekupují.
- Pravidelné prodejní akce s cílem odstranění obav z vysoké ceny biopotravin, speciální nabídky slev na biopotraviny pro zákazníky, kteří je nakupují častěji.
- Jasné a atraktivní značení na prodejnách, které usnadňuje orientaci zákazníků v nabídce, dobrá dostupnost biopotravin na prodejně.
- Edukační obsah pro zákazníky, který vysvětluje rozdíl mezi bio a konvenčními potravinami a jejich dopady na zdraví i životní prostředí na webech, sociálních sítích a v mobilních aplikacích.
- Rozvoj e-commerce a specializovaných služeb – bio sortiment je dobře dostupný a aktivně komunikovaný v e-shopech řetězců a online prodejců.
Výzvy: dostupnost českých biopotravin a kvalita obalů
Stejně jako u běžných potravin obchod dlouhodobě preferuje české biopotraviny před těmi z dovozu. Dostupnost českých biopotravin je ale stále omezená, zejména u ovoce a zeleniny, kde dlouhodobě chybí skladovací kapacity. „Moderní skladovací prostory jsou přitom u biopotravin klíčové, protože tyto produkty jsou citlivější na správné skladovací podmínky a bez odpovídající infrastruktury se rychle kazí. Výrazně se tak zkracuje doba, po kterou je obchodník schopen zákazníkovi nabídnout potřebnou kvalitu a budovat dlouhodobou zákaznickou zkušenost s českými biopotravinami,“ vysvětluje Tomáš Prouza.
Vedle dostupnosti hraje při snaze udržet dlouhodobou pozornost zákazníků významnou roli i atraktivita a praktičnost obalů. Letošní soutěž Biopotravina roku ukázala, že kvalita výrobků je vysoká, ale u obalů často chybí moderní a funkční řešení. „Velikost balení ne vždy odpovídá potřebám zákazníků, problematická bývá také manipulace v logistice prodejen či bezpečnost balení,“ vysvětluje Romana Nýdrle, ředitelka SOCR pro obchod, která byla letos mezi porotci soutěže Biopotravina roku.
Tím, jak jsou čeští zákazníci vzdělanější a náročnější, rostou také požadavky na informace o potravinách, které kupují. „Biopotraviny musí v obchodě obstát v silné konkurenci a dobrá informovanost o dané potravině včetně uvádění výživových hodnot je jedním z klíčových faktorů úspěchu. Malí producenti sice povinnost uvádět výživové hodnoty nemají, ale jejich výrobky jsou tím zbytečně znevýhodněny. Doporučujeme proto i malým výrobcům, aby na obalech výživové hodnoty uváděli, protože spotřebitel, který je ochoten investovat do kvality potravin a svého zdraví, se velmi často řídí právě nutričními informacemi,“ dodává Nýdrle.
Další doporučení SOCR ČR pro zvýšení poptávky po biopotravinách
- Stabilní podpora státu rozvoji českého ekologického zemědělství i následného zpracování do výrobků s přidanou hodnotou.
- Odstranění zbytečné byrokracie a formálních kontrol pro producenty biopotravin, která zvyšují jejich náklady.
- Podpora státu pro budování skladovacích a logistických kapacit, zejména pro bio ovoce a zeleninu.
- Zlepšení kvality a udržitelnosti obalů a uvádění výživových hodnot, aby se české biopotraviny staly atraktivnější a konkurenceschopnější.
- Vytvoření a dlouhodobé budování důvěryhodné národní značky, např. „Bio z Česka“, která spotřebitelům jednoduše a srozumitelně ukáže: tohle je české bio, kterému můžete věřit.
„Biopotraviny mají v Česku budoucnost – zákazníci je chtějí a obchod je umí nabídnout. Potřebujeme ale, aby česká bio produkce byla výrazně větší a dostupnější a byla prezentována způsobem, který co nejvíce odpovídá potřebám dnešního náročného zákazníka, který je ochoten investovat do zdravých a kvalitních potravin,“ shrnuje Tomáš Prouza.
Pro biopotraviny přitom máme v Česku velmi dobré podmínky: podle údajů ministerstva zemědělství se za posledních dvacet let rozloha půdního fondu v ekologickém zemědělství více než zdvojnásobila a jen za poslední tři roky přibylo v Česku 43 605 hektarů ekologicky obhospodařované půdy. V současnosti čeští ekofarmáři obdělávají 17,5 procenta veškeré zemědělské půdy, což nás v Evropě řadí na devátou příčku a světově mezi jedenáct zemí s nejvyšším podílem ekologického zemědělství.
Jedním z dobrých nástrojů, které pomáhají ukazovat šíři a kvalitu české bioprodukce, je každoroční soutěž Biopotravina roku, organizovaná PRO-BIO svazem. „Takové počiny ekologické zemědělství popularizují a přináší blíže zákazníkům. Navíc jako členka hodnotící poroty mohu doplnit pohled obchodu a oceňuji rostoucí kvalitu přihlášených výrobků, zejména v kategoriích mléčných a masných produktů,“ uzavírá Romana Nýdrle.
Ke stažení
- TZ-SOCR-CR-biopotraviny-20250904.pdf (258 KB)
Zdroj: SOCR ČR