https://bezpecnostpotravin.cz/hshmp-pan-bambulka-bojuje-proti-hepatitide-a-kampan-prazske-hygieny-pokracuje/

Vydáno: 28. 11. 2025
Autor: HSHMP
https://bezpecnostpotravin.cz/files/2025/11/kampan_hepatitida_lista-300x174.jpg 300w, https://bezpecnostpotravin.cz/files/2025/11/kampan_hepatitida_lista-768x446.jpg 768w" alt="" width="968" height="562" class="wp-image-88388" style="box-sizing: border-box; height: auto; max-width: 100%; border: 0px; display: inline-block; vertical-align: bottom; contain-intrinsic-size: 3000px 1500px;" loading="lazy" decoding="async" />

Praha se stále potýká s vysokým počtem onemocnění hepatitidou A, letos už přesáhl tisíc případů. Hygienická stanice hlavního města Prahy proto pokračuje v rozsáhlé preventivní kampani „Virus je blíž, než si myslíte“. Pan Bambulka z plakátu se spící holčičkou se stal symbolem jednoduchého sdělení: virus se šíří i tam, kde byste ho nečekali.

Kampaň běží už druhý měsíc, aktuálně ve 2. fázi, která má motivovat veřejnost k očkování a k základním hygienickým návykům. Celý projekt odstartoval v září, kdy pražská hygiena společně s Magistrátem hlavního města Prahy a Dopravním podnikem hlavního města Prahy spustila první část osvětových aktivit. Během podzimu pražská hygiena oslovila další partnery a výsledkem je největší informační kampaň v padesátileté historii úřadu.

Kde všude můžete Pana Bambulku potkat

Kampaň se v různých podobách postupně rozšířila do desítek míst po celé Praze. Své plochy poskytla zdarma řada partnerů z veřejného i soukromého sektoru. Pražané ji mohou vidět:

  • na zastávkách a v soupravách MHD,
  • na digitálních plochách v metru i na ulicích,
  • na LCD displejích úřadů městských částí a MHMP,
  • v 60 lékárnách Dr. Max,
  • v ÚVN, IKEM a dalších zdravotnických zařízeních,
  • na Hlavním nádraží díky partnerství se Správou železnic a BigBoard/Railreklam,
  • v očkovacích centrech Avenier,
  • i ve školách a domovech seniorů prostřednictvím interaktivních tabulí.

Kampaň kombinuje digitální spoty, velkoformátové obrazovky, plakáty i letáky podle toho, kde se lidé pohybují nejčastěji.

Spolupráce, která vznikla bez nároku na honorář

Na kreativě a nasazení kampaně se podílejí agentury Ogilvy a WPP Media, které se rozhodly pomoci zcela bez nároku na odměnu. Díky jejich podpoře a zapojení dalších partnerů vznikl projekt, který by hygiena jinak nemohla uskutečnit.

„Letos evidujeme už více než tisíc nemocných a žádný z nich nebyl očkovaný. Očkování je spolehlivou ochranou, proto chceme dostat informaci co nejblíže k lidem,“ říká ředitel HSHMP Vladimír Možíšek. “Podařilo se nám oslovit řadu partnerů, kteří se rozhodli zapojit v nebývalém rozsahu. Je třeba si mimo jiné uvědomit, že inzertní plochy poskytují zdarma v době před Vánočními svátky, kdy je o ně v komerční sféře největší zájem.”

Nejen inzerce, ale i mediální zásah

Podle průběžného monitoringu se během října a listopadu výrazně zvýšil mediální zásah i zájem veřejnosti. Zásluhy je třeba připsat aktivní a transparentní komunikaci směrem k médiím a veřejnosti, ale také ochotu médií se tématu věnovat a přinášet informace nejen o celkové situaci, ale také o prevenci a o samotném onemocnění. Aktivně oslovují odborníky z různých organizací (mezi nimi i HSHMP) a zvyšují tak povědomí o potřebě se chránit.

Pražská hygiena zintenzivnila a zkvalitnila také komunikaci na sociálních sítích, kde v posledních dvou měsících zaznamenala, že sociální interakce narostly téměř desetinásobně. I zde spolupracují partneři, ke kampani se připojily např. i pražské městské části.

Reakce veřejnosti ukazují, že téma prevence rezonuje a že je důležité mluvit o něm srozumitelně a v místech, kde je nejvíce na očích.

Proč na prevenci záleží

Virus hepatitidy A se šíří zejména kontaminovanýma rukama a předměty. Očkování je nejspolehlivější a dlouhodobou ochranou, proto je hlavním doporučením hygieniků právě vakcinace. Stejně důležitá je ale i každodenní hygiena rukou a odpovědný přístup.

Zdroj: HSHMP